Sunday, November 21, 2010

Si Fakir dengan Si Kaya

Si fakir mengayuh basikal buruknya sambil memerhatikan sebuah kereta besar yang dipandu si kaya. Bersama-sama si fakir itu 4 orang lagi anak-anaknya. Sementara itu, kereta mewah yang dipandu si kaya menyelusuri jalan raya itu dengan perlahan. Di dalamnya selain daripada si kaya, duduk si isteri di sebelahnya dan anaknya yang tunggal di tempat duduk belakang.

Sambil memerhatikan kereta mewah itu berlalu, berbisik si fakir di dalam hatinya, " Alangkah beruntungnya aku kiranya kaya seperti dia. Anak pun hanya seorang. Tidak perlu bersusah payah mencari rezeki untuk keperluan hidup mereka. Tidak perlu berpenat lelah memikirkan sama ada cukup makan atau tidak. Cukup kain pakai atau tidak ".

Pada waktu yang sama, si kaya turut memerhatikan si fakir dari dalam keretanya. " Alangkah beruntungnya aku jika hidupku seperti si fakir itu. Sekalipun hidupnya melarat namun tetap bahagia. Hidupnya tidak sunyi berbekalkan anak yang ramai. Sedangkan hidupku sepi. Isteri ku sentiasa sibuk dengan butik dan persatuannya. Dan pewaris harta ku hanya seorang. Dan seorang itulah juga penerus kewujudanku ", luah si kaya.

Pengajaran :
                    Bersyukur dengan apa yang ada


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Bird Gadget