Friday, November 5, 2010

gantung?geli sikit je tu...

sialan mane yang buang ni?!!


Kes bunuh disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman gantung sampai mati, manakala kes percubaan membunuh mengikut Seksyen 307 kanun sama membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun.
Sebelum ini, semua kes pembuangan bayi disiasat mengikut Seksyen 31 Akta Kanak-kanak yang boleh dihukum denda maksimum RM20,000 atau penjara 10 tahun atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

kat atas tu sedikit maklumat yang ingin aku kongsikan..tapi itu bukan matlamat entri ni. sial tol yang buang anak tu.

> dari 2008 hingga 2009, 181 kes bayi dibuang. idop ke x itu aku xtaw. 181 itu yang berjaya dikesan. yang x berjaya dikesan tu ape kes? banyak mane ye agak2 korang?

> meruncing gile beb masalah ni.makin hari makin banyak. len kali main jgn la pancut dalam bodoh. korang tengok sndiri dlm utusan, aku snap pic atas dlm utusan la, ade pulak kes buang bayi ni...ish ish ish...

> itu pon setelah kerajaan umum sape buang anak hukumannya mati...kene gantong lu apek....ugut gantong pon xtakot lg? dasat2 masyarakat kita. kalo la semangat tidak gentar ni boleh dipakai melawan Israel kan bagos!

> apakah hukuman gantung boleh menyelesaikan masalah buang bayi ini? ada dikalangan masyarakat yang memberikan pendapat bahawasanya pendidikan agama yang mantap dan pegangan agama yang kukuhlah yang boleh menyelesaikan masalah ini. sekiranya benar, tiadakah cerdik pandai dalam kerajaan terlintas walau sekilas penyelesaian ini?

> jika dijawabnya ada, tindakan anda membuktikan sebaliknya. bajet untuk sekolah2 agama tersangat rendah nilainya. apakah pendidikan Islam dijadikan subjek wajib lulus untuk SPM? mengapa dalam ETP dicadangkan negara ini sebagai hub hiburan malam? adakah ini tindakah merubah dari negara Islam menjadi sekular, ber"evolusi" menjadi 'The next Turki'?

> saya tidak berniat provokatif dalam isu ini. tidak berniat memanipulasi isu bayi untuk menjatuhkan sesiapa...namun, suara mereka, pemimpin kita yang kedengaran untuk menyelesaikan masalah ini begitu bercanggah sama sekali dengan perbuatan mereka. hukuman gantung ini hanya gimik bagi mengaburi mata rakyat semata-mata.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Bird Gadget