Tuesday, June 28, 2011

Biofuel : Kelebihan dan Kekurangan


Silver bullet atau penawar? Perbahasan biofuel adalah antara perbahasan yang kerap diadakan apabila kita menyebut mengenai alam sekitar dan tenaga. Walau bagaimanapun, polarisasi perbahasan yang berlaku adalah terlalu simplistik dan mengabaikan perkembangan terkini dalam teknologi bahan api bio. Oleh itu, kenyataan tertutup tentang biofuel selalunya boleh mengelirukan. Oleh yang demikian, pendekatan yang lebih realistik diperlukan. Penilaian ini boleh dilakukan melaui penilaian dengan melihat kes-kes secara individu.

Jabatan Tenaga dan Perubahan Iklim UK (DECC) menyatakan bahawa satu perempat daripada pelepasan CO2 di UK pada tahun 2010 datangnya dari pengangkutan-yang kebanyakannya dikuasai oleh bahan api fosil iaitu petroleum. Ini yang menjadi asas penggunaan biofuel diketengahkan.

Pengerusi strategi, hal ehwal kawal selia dan komunikasi BP, Olivier Cokmar, telah mencadangkan bahawa biofuel adalah satu-satunya alternatif kepada minyak jika kita ingin decarbonise (menghilangkan karbon) pengangkutan (11 Mac 2011). Pandangan ini menggemparkan pemimpin-pemimpin industri yang lain, tetapi ia tidak diterima oleh semua. Bagi mereka, biofuel mempunyai kekurangan dan sebagai pemilik perniagaan atau eksekutif, maklumat yang sedikit dan tidak tepat amat membimbangkan. Di sini beberapa sumber bahan api beserta kebaikan dan keburukan masing-masing.

Apakah biofuel dan mengapa kita memerlukannya?

Biofuel adalah bahan api yang boleh diperbaharui sama ada dalam bentuk cecair atau gas yang diperolehi dari biomass (bakteria, tumbuhan atau haiwan). Paling utama, ia boleh diperbaharui dan diperolehi dengan cepat, tidak seperti bahan api fosil, yang juga datang dari bahan biologi, tetapi mengambil berjuta-juta tahun untuk membentuk.

Walaupun kelihatan seperti ciptaan moden, biofuel sebenarnya telah wujud sejak awal abad ke - Rudolph Diesel (pencipta enjin diesel) berlari enjin pada minyak kacang tanah di Pesta Dunia Paris pada tahun 1900. Bahagian kekeliruan dan kontroversi sekitar biofuel terletak pada hakikat bahawa mereka boleh datang dari pelbagai sumber yang berlainan.

Setiap generasi mempunyai kelebihan sendiri masing-masing dan keburukan itu. Yang menjadi masalah ialah apabila kekurangan generasi lama ini turut diletakkan pada generasi baru. Sekalipun dengan kaedah baru, sumber yang berlainan dan teknologi yang lebih tinggi, ia tetap disamakan dengan nilai generasi yang lama.

Apabila Majlis Nuffield melihat dalam skop Bioetika melalui penelitian isu-isu etika sekitar biofuel pada tahun 2011, mereka berkata bahawa pembangunan biofuel adalah didorong oleh tiga cabaran: keselamatan tenaga, pembangunan ekonomi dan perubahan iklim.

Keselamatan tenaga

Dengan kenaikan harga minyak dan pasaran yang sensitif terhadap perkara-perkara seperti ketidakstabilan politik baru-baru ini di Timur Tengah, keselamatan tenaga sekali lagi kembali dalam agenda politik. Minyak, kini berada di paras lebih daripada AS $ 100 setong. Ini telah membawa kepada spekulasi semakin meningkat bahawa biofuel akan membuat come back. EU sudah bersedia untuk mengeluarkan 9% daripada bahan api pengangkutan jalan ialah daripada biomas pada tahun 2020.

Tetapi jika harga minyak kekal pada paras tinggi ini untuk tempoh yang panjang, pengeluaran biofuel sahaja boleh menjadi kenyataan dan maju, sekalipun tanpa subsidi kerajaan. Bahan api fosil, terutama minyak, telah memacu ekonomi dunia pada masa lalu, biofuel boleh meningkatkan keselamatan tenaga pada masa depan.

Jika negara-negara, malah masyarakat tempatan, boleh menanam tanaman bahan api mereka sendiri, dan bukannya perlu membeli atau mengimport bahan api fosil, biofuel boleh menjadi tenaga bebas. Ini adalah peluang besar bagi negara-negara membangun untuk menjadi kurang bergantung kepada bahan api petroleum yang mahal dan harga yang tidak menentu.

Pembangunan ekonomi

Pelaburan dalam sektor biofuel yang boleh merangsang pembangunan ekonomi dunia, terutamanya di negara-negara membangun di mana petani, yang membentuk sebahagian besar daripada penduduk, akan mempunyai sumber pendapatan baru.
Perubahan iklim

Biofuel merupakan sumber tenaga boleh diperbaharui tetapi, seperti bahan api fosil, mereka masih memerlukan membakar dan oleh itu masih memancarkan gas rumah hijau. Walau bagaimanapun, tidak seperti bahan api fosil, ia tidak mengandungi paras toksin yang tinggi dan mereka harus, jika dihasilkan sewajarnya, mengeluarkan kurang asap.

Semasa proses penanaman dan pertumbuhan, tanaman biofuel mempunyai potensi untuk mengurangkan pemanasan global dengan penggunaan CO2 melalui proses fotosintesis.

Secara teori, biofuel membenarkan masyarakat untuk terus membangun pada kadar yang sama, menyediakan bahan api pengangkutan yang boleh menggantikan petrol tanpa apa-apa infrastruktur penting atau perubahan mekanikal. Biofuel boleh menjadi baik pulih serta sistem sokongan cepat untuk membantu peralihan dunia untuk jangka panjang, lebih mahal dan kompleks - sumber kuasa - malah lebih hijau.

Biofuel boleh, sekurang-kurangnya secara prinsip asas, menjadi 'karbon neutral', kerana tumbuhan mengeluarkan jumlah yang sama karbon dari atmosfera apabila ia membesar tentang apa yang mereka melepaskan apabila mereka dibakar sebagai bahan api.

Malangnya, walaupun kelebihannya jelas, biofuel adalah lebih kompleks dan boleh merosakkan alam sekitar, serta mempunyai kesan sosial yang negatif. Biofuels umumnya tanaman dan, seperti tanaman mana-mana, mereka memerlukan sumber-sumber seperti air dan baja, untuk berkembang. Oleh itu, banyak isu alam sekitar yang berkaitandengan skala industri, pertanian monokultur boleh timbul dengan penghasilan biofuel.

Dasar dan undang-undang

EC Renewable Energy Directive (2009)

UK Renewable Transport Fuel Obligation (Amendment) Order (2009)


Jenis Biofuel Generasi 1 - tanaman tradisional: kacang soya, minyak sawit, jagung, dll

Ini adalah bahan api yang digunakan, dengan menggunakan teknologi yang meluas dari tanaman seperti kacang soya jagung dan kelapa sawit. Bahan api itu dibuat daripada gula, kanji atau sayur-sayuran. Gula dan kanji yang diperam untuk membuat bahan api alkohol yang boleh dicampur dengan petroleum atau kadang-kadang digunakan dalam keadaan tulen. Lemak dalam minyak sayuran boleh ditukar kepada biodiesel, yang memacu kereta dengan sendiri atau melalui kombinasi dengan diesel biasa.

Jagung merupakan sumber biasa bioethanol, terutamanya di Amerika Syarikat di mana terdapat kebimbangan mengenai keselamatan tenaga. Satu lagi sumber biasa bioethanol adalah tebu; ini amat popular di Malaysia yang kini bioethanol bahan api terbesar di dunia pengeksportan. Walaupun kontroversi, minyak sawit merupakan satu lagi sumber biodiesel. Malaysia dan Indonesia adalah pengeluar minyak sawit terbesar di dunia.

Pro

* Proses untuk menukar tanaman ke dalam biofuel adalah agak mudah, kerana teknologi yang sudah sedia wujud dan mantap.

 * Biofuel generasi pertama boleh diambil melalui lebihan sumber tani - tanaman makanan yang berlebihan boleh dijual kepada pengeluar biofuel, dengan itu ia dapat mengurangkan pembaziran.

Cons

* Sesetengah ahli ekonomi berpendapat bahawa biofuel menyumbang kepada peningkatan harga makanan dunia sehingga paras tertinggi yang pernah direkod rekod pada 2008. Walau bagaimanapun, ahli ekonomi lain mempertikaikan tuntutan-tuntutan ini hanya wujud di kawasan yang lebih mengutamakan 'makanan berbanding bahan api'

* Ladang Biofuel boleh bersaing dengan tanaman makanan tradisional dari segi ruang dan kawasan.

 * Keperluan ruang untuk perladangan tanaman biofuel boleh menjadi punca deforestation. Ini menjadi isu terutamanya di Asia Tenggara.

* Ladang monokultur tanaman biofuel boleh menyebabkan penurunan biodiversiti.

* Mengembangkan biofuel generasi pertama pada skala gergasi bolehmeningkatkan kehausan bekalan air dan baja.

Generasi 2 - tanaman tenaga yang tinggi: miscanthus, short rotation coppice poplar, willow, dll

Biofuel generasi kedua berasal dari tanaman bukan makanan. Ini termasuk sisa biomas, tangkai gandum, batang jagung, dan tanaman-tenaga khas-biomass, seperti miscanthus. Tanaman herba berkayu, seperti miscanthus mempunyai kos penyelenggaraan yang rendah dan mudah terbakar untuk penghasilan sejumlah tenaga. Pada masa ini terdapat pelbagai jenis biofuel generasi kedua di bawah pembangunan, termasuk: biohydrogen, biomethanol, DKP, BioDME, Fischer-Tropsch diesel, biohydrogen diesel, alkohol bercampur dan diesel kayu.

Pro

* Mempunyai hasil tenaga yang tinggi

* Secara umumnya memerlukan air dan baja kurang daripada biofuel generasi pertama

* Mungkin yang paling penting, sebagai biofuel generasi kedua berasal dari tanaman bukan makanan, tidak menaikkan harga makanan dunia seperti biofuel generasi pertama boleh lakukan.

Cons

* Sementara biofuel generasi kedua mengurangkan kesan negatif biofuel generasi pertama, seperti penggunaan air, penggunaan baja dan persaingan meningkat bagi kawasan tanah, mereka tidak menyelesaikan masalah ini sepenuhnya.

* Seperti biofuel generasi pertama, generasi kedua tanaman boleh membawa kepada penurunan dalam biodiversiti.

Generasi ke-3 - alga dan bakteria
Biofuel generasi ketiga tidak disintesis daripada tumbuhan, tetapi dari alga atau bakteria. Penyelidikan awal telah mencadangkan agar alga yang boleh menghasilkan tenaga sehingga30 kali ganda seekar tanah berbanding tanaman seperti kacang soya. Walau bagaimanapun, ujian ini belum dibuat pada skala komersial.

Jabatan Tenaga Amerika Syarikat menganggarkan bahawa jika minyak alga menggantikan semua bahan bakar petroleum di Amerika Syarikat, ia akan memerlukan hanya 15,000 batu persegi. Ini adalah kurang daripada satu pertujuh kawasan tanah yang kini menjadi tumpuan kepada pengeluaran jagung di Amerika Syarikat.

Pro

* Memerlukan air yang sangat sedikit, baja dan kawasan tanah berbanding biofuel generasi terdahulu.

* Biofuel generasi Ketiga tidak memberi kesan negatif ke atas biodiversiti.

Cons

* Walaupun biofuel generasi ketiga mempunyai potensi besar dalam jangka panjang, mereka kini masih di peringkat awal pembangunan.

Generasi 4 - masa depan

Biofuel generasi keempat masih dalam kajian dan masih belum jelas. Beberapa teknologi generasi keempat adalah: penguraian biofuel pada suhu yang tinggi; reaksi fotosintesis buatan, yang dikenali sebagai 'solar-to-fuel'; malah pengubahan genetik organisma untuk mengeluarkan hidrokarbon.

Pro

* Potensi hasil tenaga tinggi dengan kos input yang rendah.

Cons

* Masih dalam peringkat awal kajian dan pembangunan

* Tentangan daripada masyarakat awam mengenai pemanipulasian genetik organisma untuk menghasilkan hidrokarbon.

Lain-lain

Terdapat beberapa teknologi biofuel yang tidak sesuai diklasifikasikan ke dalam empat generasi ini, seperti tenaga biojisim. Pada dasarnya, tenaga biojisim adalah dengan membakar kayu. Walau bagaimanapun, ia telah dihadkan jika melibatkan skala yang lebih besar.

Biofuels bukan silver bullet untuk masalah peningkatan keperluan tenaga global dalam menghadapi kekurangan bahan api fosil dan perubahan iklim. Namun begitu, jika digunakan dengan betul, ia adalah sumber tenaga yang berguna dalam apa yang harus menjadi sebahagian daripada pendekatan yang lebih luas.

Walau bagaimanapun, jika dieksploitasi dengan mengorbankan alam sekitar, bekalan makanan dan hak asasi manusia ia boleh menjadi sangat berbahaya. Biofuels juga boleh digunakan untuk membekalkan perkhidmatan bukan bahan bakar seperti plastik, gentian sintetik, dan sebagainya dalam jangka masa panjang, ia kini menggunakan potensi yang lebih penting selain daripada penggunaannya sebagai bahan api pengangkutan.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Bird Gadget