Sunday, December 11, 2011

Menara Taiwan Yang Freaking Awesome!


First word keluar dari mulut aku lepas tengok gambar ni. Dahsyat giler!!!

Ok. Bangunan yang awesome ini telah direka oleh Sou Fujimoto Architects yang berpengkalan di Tokyo. Kenapa Japan always with have this idea. Idea yang begitu artistik dan mendalam sekali. Tak macam Eropean designer yang kebanyakan art mereka digaris, berbentuk dan statik. 

Bangunan ini belum lagi dibina namun bakal dibina. Rekaan ini memenangi Taiwan Tower International Competition baru-baru ni. Kata arkitek yang mereka bangunan ini, mereka mendapat inspirasi dari pokok Banyan. Aku tak pasti pulak ape jadah nama dalam bahasa Melayu pokok ni. Yang pasti ia pokok yang awesome.




Menambahkan lagi kehebatan bangunan ini, ia adalah Green Building. Ia juga dibuat untuk tahan gegaran semasa gempa bumi dan energy efficient.

Dan yang membuatkan ia sebuah bangunan yang layak digelar sebagai bangunan yang freakingly awesome sebab ia tembus pandang!!!. Korang dok sebelah bangunan ni, boleh nampak orang lalu-lalang dekat belakang bangunan! Tidak seperti stail bangunan dulu hingga sekarang yang solid build.


Atas ni perbandingan menara ni dengan Eiffel Tower

sumber: Tecca

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Bird Gadget